Gönderen: 7.Samuray | 02 Mart 2011

KLİŞE – I

Bu başlığı ileriki zamanlarda 2,3,4… Diye sürdürmeye niyetim var. Adını sanını çok az duyduğunuz ya da ilk defa duyacağınız filmlerden kısa kısa bahsedip kendimce tavsiyede bulunacağım.İzlersen ekime izlemezsen sikime…

1. Filmim

“Tora Tora Tora”

    • Filmin yapım tarihi 1970
    • Filmin konusu kısaca Japonların Pearl Harbor Limanı baskınıdır[Pearl Harbor “İnci Limanı” demektir.Türkçe’de Harbor(liman) sözcüğünden sonra niye “liman” sözcüğü kullanılır hâlâ anlamış değilim]
    • İkiz Kulelere yapılan saldırıya kadar Amerika tarihinin en büyük düşman saldırısının öyküsü diyebilirim.
    • Filmi iki yönetmen çekmiş.Bunlardan biri japon diğeri Amerikalı.
    • Japon yönetmen Japon tarafının bu baskını  ‘neden’ gerçekleştirdiğine dair bakışını  yansıtırken ; Amerikalı yönetmen de ABD tarıfının baskına kadar olan tavrını yansıtır.
    • Yani her iki yönetmen de eşit süre  kullanarak kendi taraflarının olaya bakış açısını yansıtır. Böylece ortaya tarafsız bir eser ortaya çıkar.
    • Bu filmin aksiyon sahnelerini izleyince “vay ibneler vay demek şimdiki teknoloji bunlarda olsa anasının duburu gibi film çekerlerdi demezseniz …”
    • Bana göre filmin en güzel yanı sizi neredeyse belgesel izlettirircesine “Bu baskın ne zaman olacak ?”   huzursuzluğuna sevk ederek  ve o baskına kadar dikkatinizi canlı tutarak kendisini seyrettirmesinde saklı.
    • Sinemada  2001 yılında izlediğim  Pearl Harbor filminin ne kadar yanlı olduğunu bu filmi izledikten sonra anladım. 2001 yılındaki Pearl Harbor’un bir çok sahnesi neredeyse “Tora Tora Tora “nın kopyası olmasına rağmen asla bu filmdeki içtenliğe,tarafsızlığa ve sadeliğe yaklaşamaz.
    • Filmin benim için  bir sürprizi daha vardı : Jason Robards …Rolü kısa da olsa onu görmek mutlu etti beni.
    • Bol aksiyon falan için tabiki 2001’deki Pearl Harborı izleyin ;  ama olayı çok başka bir şekilde izleyip gerçek bir klasik izlemek isteyenler elbette Tora Tora Tora‘yı kaçırmasın.


****

Tanıtacağım 2.filmim

“Saklı Kale / The Hidden Fortress”


  • Filmin yapım tarihi 1958
  • Yönetmeni, hangi filmini izlersem izleyeyim daha da hayran olduğum Akira Kurusawa.
  • Film hakkında çok fazla bilgi vermeden konusu hakkında bahsedecek olursam,japonya’da feodalitenin hüküm sürdüğü bir dönemde komşu klanın saldırısına uğrayan General Rokurota Makabe[Toshiro Mifune], saldırıdan sağ kurtardığı Prenses Yuki’yle savaş bölgesinden kaçacaklardır.Tabi yönetmen bizi General’den önce bana göre sinema tarihinin en komik ikililerinden biriyle tanıştırır. Tahei ve Matashichi
  • Bu iki “uyumlu/uyumsuz” adamı izleyince bana hak vereceksiniz. Filmi izledikten sonra bu adamlar belleklerinize kazınacaklar ama kim oldukları veya şu an nerede oldukları hakkında çok fazla bilgi olmadığı için unutacağız.
  • Saklı KaleStar Wars serisinin esin kaynağı olarak bilinir.Sıtar Vörs’ü çok sevmeyen/itici bulan biri olarak o filmde yer alan iki robotu çok iyi hatırlıyorum.İşte bu filmde yer alan muhteşem ikili aynı zamanda o iki meşhur robotun ilham kaynağı olarak bilinir.Çeşitli sinema sitelerinde Sıtar Vörs’ün bu filmle olan “ilham bağı” karşılaştırmalarla yer almakta.Bunları detaylandırmaya gerek yok.
  • Akira Kurusawa‘nın geçmişinde ressam olmasından kaynaklanıyor olacak ki bütün filmlerinde kadrajı ya da bir saniyelik bir kareyi nasıl ve neyle dolduracağını çok iyi biliyor. Daha önce bir yerde okuduğum bu noktaya her filminde dikkat ediyorum.Bunu hangi filmini izlersem izleyeyim her defasında görüyorum.Adam bir anlık bir kareyi adeta şahane bir fotoğraf/resim karesi tadında dolduruyor.Hayret etmemek mümkün değil !
  • Toshiro Mifune‘ye değinmeden ,onu bir kaç sözle övmeden geçemem.Zaten Bu blogda rumuzum 7.Samuray ise sebebi kendisidir. Yedi Samuray ,Sanjuro,Yojimbo,Rashomon gibi filmlerde izlemiş ve hayranı olmuştum. Hani en sevdiğiniz aktörleri sayın derlerse  eski film sevenlerin hemen hemen hepsi Al Pacino ve Robert De Niro‘yu listesine alır ya , işte ben ilk önce Toshiro Mifune‘yi listeme ekliyorum.Daha sonra Marlon Brando‘dan başlayıp Al Pacino ve Robert De Niro‘yla devam ediyorum; çünkü bu adam Holivud’un dışında bana göre hem oynadığı filmlerin kalitesi hem de oyunculuğu ve karizmasıyla bu listeye dahil olmayı hak ediyor.
  • İzlediğim en güzel macera filmlerinden birinin Saklı Kale olduğunu söyleyebilirim.Hikayesi şu ana kadar izledğiniz bir çok filme benzemiyor veya benziyorsa bilin ki bu film onlara ilham kaynağı olduğundan dolayıdır.
  • Tavsiyem filmi bulup vakit kaybetmeden izlemeniz yönünde.
  • Bu filmi izledikten sonra izlediğim bir çok Akira filmi için “keşke devamını çekseymiş” söylemini tekrar ettim.Helal olsun  …

****

3.Filmim

M-Bir Şehir Katilini Arıyor

  • 1931 yapımı seri katil filmi.Filmin asıl güzelliği Holivud değil de Alman yapımı olması.Zaten izlerken şu ana kadar izlediğiniz bütün seri katil filmlerinden bir örnek bulacaksınız.Filmin konusu hakkında azıcık bilgi vermek kâfi:
  • Sokaklarda in mi cin mi olduğu bilinmeyen ve sadece küçük çocukları öldüren pedofilin peşinde polis var ; ama polisin katili bir türlü bulamaması ve kurban sayısının artması halkın ve bürokratların polis üstündeki baskısını arttırır. Polis de katili bulmak için yasadışı ne kadar adam varsa toplar.Yasadışı ne kadar mekân varsa basar.Bundan en çok yer altı dünyası rahatsız olmaya başlar…Devamını anlatmak istemiyorum .Zirâ film farkını bu noktadan itibaren ortaya koyuyor.
  • Filmi izledikten sonra yeni bir oyuncuyla tanıştım:Peter Loore…
  • Pörtlek gözlü bu adam o kadar şahane rol yapıyor ki şu ana kadar psikolojik sorunları olan sinema tiplemelerinin hepsinin ata’sını bulduğuma inanıyorum. Birazcık kurcalayınca adamın aynı zamanda sinema ikonu olduğunu da anladım.
  • 1931’de günümüzden daha iyi filmler çekilebildiğine tanık olunca insan afallıyor tabi.
  • Bi de filmin adında yer alan “M” harifinin ne mânâya geldiğini filmi izleyince anlıyoruz…
  • Bulursanız kaçırmayın !!

Görüşeceğiz yine ..

Responses

  1. […] Sinemasal‘ı devam ettireceğimi söylemiştim.Neyse ki yazabildim yine.Bu ikinci bölümünde  üç güzel filmden kısa kısa bahsedeceğim. […]

  2. […] KLİŞE – 1 […]

  3. […] Klişe 1 […]

  4. 2 haftadir Tora Tora Tora’yi indirmeye calisiyorum.Lanet olsun torrenta !!11! Butun izleyenler asagi yukari ayni elestiriyi yapmis film icin.Benim de izlemem gerek.

    Herkes Aka Hige’yi Kurosawa’nin en zayif filmi olarak goruyor ama ben Kakushi Toride no san ‘in oyle oldugunu dusunuyorum.Tabiiki film hala cok iyi.Sadece Akira Kurosawa filmleri icinde siralayinca bence biraz geride kaliyor.Tahei, Matashichi hatta Prenses Yuki karakterini biraz karikaturize buldum galiba ondan.

  5. Kızıl Sakal filmini çok sevdiydim. Toshiro doktor olmasına rağmen yine bir kaç kişiye haddini bildiriyordu.
    Ama Saklı Kale’nin en zayıfı olduğu konusunda sana katılamayacağım. Ayıca şimdi senin saçın başın dağınıktır. Kim bilir hangi karaktere benziyorsun :)
    ***
    Tora konusunda yardımcı olabilirim ama eve gidince…Ve tabi sen bunları okuyorsan. :)

  6. Hızlı iniyor gibi.Ondan önceki torrent linki gibi % 86’da durmazsa iyi olur.

    Karakter de Onizuka bu arada…Anime seviyorsan bunu kaçırmamalısın…Net bir erkek animesidir.Bu ve Golden Boy :)

    • Animeleri severim ama önce bitirmem gereken filmler var. Artık sen de bi zahmet arada tavsiye listesi yaz :)
      Bu arada filmi indirebildin mi ?

      • Tavsiye ettiklerimi izledinse yazayim.Sirada taslaklarda bekleyen 5 yazi var.ikisi bu tavsiye ve samuray sinemasi serisi iste…

        Film gayet hizli ve sorunsuz indi.Cok sagolasin :))

  7. Taslaklardaki yazılardan ilki sokak trendleriyse okudum.
    “Kız meslek 1.sınıf kıyafeti” bundan sonraki giyimlerimde öncü olacak :)
    Bu gidişle japonya’yı görmek farz oldu… :)


Bir Cevap Yazın

Kategoriler

