Gönderen: 7.Samuray | 09 Ocak 2012

KLİŞE – III

Bu Klişe‘de Holivud’un pırıl pırıl yıldızlarının yer aldığı bol aksiyonlu bol efektli  filmler yerine İran sinemasında “kirli ve esmer tenli” kahramanların başrollerinde yer aldığı şaheserlerden kısa kısa bahsedeyim istedim. 

1.Filmim

“Cennettin Çocukları”


    • 1997 Tarihli İran filmi.
    • Yönetmen Majid Majidi
    • Birazdan kısaca değineceğim başka bir filmi daha var [2.Film]. Konuyu dağıtmadan Cennet’in Çocukları‘ndan bahsedeyim.
    • Film posterinin en altına bakarsanız orada, “A Little Secret…Their Biggest Adventure” (Küçük Bir Sır…Onlar İçin Çok Büyük Bir Serüven)  yazdığını göreceksiniz.
    • Biraz Amerikanvari bir poster sözü olmuş. Özellikle “Adventure” sözcüğünü Holivud filmlerinde sık sık görürüz.
    • Ki bunun Holivud’da karşılığı bol aksiyon bol efekt bol animasyondan başka bir şey değildir.
    • Oysa Majid‘in filminde böyle bir şey söz konusu değil. Posterindeki söz, filmin aynı zamanda aynası diyebilirim.Anlatılabilecek en insani öykülerden birini hem de “serüven” tadında anlatıyor.
    • Konusu hakkında bilgi vermek bana mantıklı gelmiyor ; çünkü konusu sadece bir “Ayakkabı”.
    • Mr Monk‘un dizide sık sık kullandığı bir laf var : “Sonra bana teşekkür edeceksiniz”
    • Bu filmi izleyin,eğer kalbiniz taştan değilse izledikten  “Sonra bana teşekkür edeceksiniz”


****

2.Filmim

“Rang-e Khoda / Hüdâ’nın Renkleri”


  • 1999 tarihli…
  • Yönetmen yine Majid Majidi.
  • Filmin adı için Türkçe ve İngilizce “Cennetin Rengi” demişler ama bu yanlış ; çünkü Farsça adı “Rang-e Khoda”dır. “Hüda’nın/Allah’ın Renkleri”
  • [Bknz : Khoda<—>Hüda<—>Allah]
  • Majid Majidi’nin dördüncü filmi olur kendileri. Bu filmde de anladım ki bu yönetmen küreselleşen dünyaya,amı götü dağıtan insanoğluna bu filmi izletirken içimizde her zaman yer eden “insanlık”ı hatırlatıyor. Çocukların başrolde olması bunun en büyük kanıtı.
  •  Hem Cennetin Çocukları‘nda hem de bu filmde oynayan çocukların bizim mahallelerden beyazperdeye fırladığı hissine kapılıverirsiniz. Benim gibi Türkiye’nin güneyinde büyümüş ve yine burada yaşayan biri için filmdeki çocuklar mahallemin hatta köyümün çocukları…
  • Majid Majidi hayranı olmanız için atılacak ikinci adım bu filmi izlemekten geçiyor.
  • İsminde “Renk” olan bir filmin içerisinde “körlükten” bahsedilmesi hatta konusunun “Körlük” olması normal.Konuyu biraz olsun çıtlattığıma inanıyorum.
  • Karanlıkta Dans‘la beraber gönlümde ayrı bir yer edindi.
  • İzledikten “Sonra bana teşekkür edeceksiniz”.

****

3.Filmim

“Jodaeiye Nader Az Simin / Bir Ayrılık”

  • Geçen yıla ait bir İran filmi [2011]
  • Yönetmeni bundan sonra adını nerede görürsem göreyim saygı duyacağım Asghar Farhadi
  • Normalde buraya gelip de daha üstünden bir yıl geçmemiş bir filmden bahsetmeyi sevmiyorum. Yalnız bu film [ve varsa böyleleri] için her zaman istisnam olacak.Bana göre yılın en iyi filmiydi.
  • Filmin posterinde görülen yer duruşma salonunun önü.Aşağıda siyahlara bürünmüş 14 yaşındaki kız anne ve babasının ayrılmaması için sessizce direniyor.
  • Aslında birbirlerini sevseler de…Ya ben ne diye uzatıyorum ki.
  • Bir defa filmin konusu kesinlikle sadece “boşanma davası”ndan ibaret değil. Hatta hiç değil…Daha hizmetçi ve kocasının mevzusuna girmedim bile !
  • Film boyunca kimin yanında yer alacağıma veya kimin haklı olduğuna karar veremedim.
  • Konuyu daha fazla anlatarak mide bulandırmak istemiyorum ; çünkü bu tarz konulara sahip filmlere oldum olası mesafeliyim. [Heyhat,bu film beni yanlıtmakta gecikmedi !]
  • Çok övülen hatta Oscar almış  “Kramer Kramer’e Karşı”yı beğenmemiş biri olarak bu “boşanma” mevzusundan böyle enteresan bir hikâye çıkarılabileceği aklıma gelmezdi.
  • Hem erkek oyuncular hem de kadın oyuncular[Figüranlar dahil] döktürüyor.Hiçbirini tanımasam da on numara oyunculuk sergilemişler. Bana göre filmdeki oyuncuların tamamına sembolik de olsa bir ödül verilmeli. O derece iyiler…
  • Eğer bu yıl adamakıllı bir hikâye izleyemedim diyen varsa aha sana/size fırsat.
  • İzledikten “Sonra bana teşekkür edeceksiniz.” İyi seyirler…

KLİŞE – 1

KLİŞE – 2

Responses

  1. […] Klişe 3 36.893146 38.532414 Paylaş :FacebookTwitterEmailLike this:BeğenBe the first to like this post. Categories: harakiri 1962, Japon Sineması, Masaki Kobayashi, Seppuku, Tatsuya Nakadai, The Sword of Doom Yorumlar (0) Geri İzlemeler (0) Yorum yapın Geri İzleme […]

  2. […] hatırlatmada bulunayım: Majid Majidi‘nin daha önce iki filminden bahsetmiştim. Dileyen buradan bakabilir. Önceki iki filmi daha çok İran toplumunda sıradan insanların büyük hikâyelerini […]


Bir Cevap Yazın

Kategoriler

