Gönderen: 7.Samuray | 11 Kasım 2014

Yıldızlararası[2014]

interstellar yıldızlararası 2014

Yönetmen:
-Christopher Nolan
Senarist:
-Jonathan Nolan, Christopher Nolan
Oyuncular:
-Matthew McConaughey
-Anne Hathaway
-Michael Caine
-Matt Damon
Ülke/Yapım Tarihi:
-ABD/2014
Tür:
Bilim-Kurgu/Macera/Gerilim/Dram

Size önce lise yıllarımdaki sayısal derslerimin notlarından bahsedeceğim. Fizik, Kimya, Matematik ve Geometri derslerimin notu “Sıfırdı”.  Peki bunun “Yıldızlararası” adlı bilim-kurgu filmiyle ne ilgisi var? Çünkü “Uzay-Zaman, Solucan Deliği, Kara Delik, Atmosfer, Yerçekimi, Düzlem, İzafiyet Teorisi” gibi terimlerin sıkça kullanıldığı bir filme sadece İzafiyet Teorisi hakkında bildiğim bir kaç kırıntıyla gittim. Benim gibi kafası bu tür konulara basmayan biri için filme hayran olmanın açıklaması ne olabilir? Elbette çok iyi bir Fizikçi olup bu filmi izlesem muhtemelen “ya şurada hata var, burada bilgi yanlışlığı var” gibi tuhaf şekillere girebilirdim veya filmi daha iyi bir gözle izleyip daha fazla keyif alabilirdim. Yine de durumumdan şikayetçi değilim. Eğer bilimsel bir gözle izleyecekseniz bu çabanız nafile! Söz konusu sinemaysa lütfen bu filme benim gibi  olaya tamamen yabancı bir adamın gözüyle bakın. Sinema size gerçeği değil gerçeğin gölgesini gösterir. Veya hiçbir şey göstermez. Salondan ayrılırken  yüzünüzde “İyi ki bu filme geldim” ifadesi yer alıyorsa yönetmen/senarist/oyuncular işini yapmıştır.  Yıldızlararası, bunu hem de sinema tarihine adını mıh gibi çaka çaka gerçekleştiriyor.

Yönetmenin adına bir daha bakın. Christopher Nolan…  İnception, Batman Serisi, Prestij, Akıl Defteri, gibi efsane filmlerin hem senaristi hem de yönetmeni. Sinema salonuna adım attığımda, beni gerçekten iyi bir filmin beklediğini biliyordum yönetmeninden dolayı; ama her defasında bu yönetmenin seyirciyi ters köşeye yatıran orijinal hikayeleriyle karşılaşınca bunu nasıl başarabildiğine hayret ediyorum. Filmin ilk yarısında anlamsız gelen ipuçları öyle bir kurguyla finale bağlanıyor ki ağzım açık kaldı! Konusuna kısaca değineyim: Dünyada doğal dengenin bozulmasından dolayı insan soyu yok olma tehlikesiyle karşı karşıyadır. İnsanlar çiftçilik yapmaya teşvik edilmektedir. Tarım ürünlerinden elde sadece mısır kalmıştır. Bu arada film boyunca tek bir hayvan türü görmeyiz[Dün yazıyı yazdım, bugün filmi bir kez daha sinemada izledim]. Bu esnada yeni bir hayat kurmak için ideal gezegen arayışı NASA tarafından araştırılmaktadır. Bunu gerçekleştirecek ekip büyük fedakarlıklarda bulunmak zorunda… Konuyu daha fazla deşmenin anlamı yok. Müzikler, oyunculuklar, hikâyenin kurgusu, görsel efektler insanı filmin içine çekiyor. Bir de “TARS” adlı robota bayıldım. Film süre olarak uzun, yaklaşık 3 saat sürüyor.  ilk yarısı bitince “Acaba kötü bir filme mi geldim?” diye kendinize sorular sorabilirsiniz. Lütfen salonu terk etmeyin. Özellikle filmin hikâyesi uzaya sıçradıktan sonra resmen koltuğa yapıştım. Yönetmenin filmin ikinci yarısına yaydığı sürprizlerin yaşatacağı şok hem hikâyeye sizi daha sıkı bağlayacak hem de gerilimi soğuk bir duş gibi yaşayacaksınız. Uzun süredir sinema salonunda üşüdüğümü hissetmemiştim. Tek nedeni filmin hızı ve yaşattığı his. Filmin ikinci yarısı her ne kadar 90 dakika sürse de  seyrettiğimiz hikâye gibi  90 dakikanın sanki 9 dakika gibi geçtiğini hissedeceksiniz.  Salondan yüzümde şok ve kocaman bir gülümsemeyle ayrıldım.

interstellar

Bir noktaya daha değinmek istiyorum. Stanley Kubrick‘in  2001:Bir Uzay Macerasıadlı  muhteşem filminden sonra açıkçası astronotların hikâyeleri bana pek çekici gelmemiştir. Hatta en son Gravity diye astronot hikayesi anlatan bir film sinemalara uğradı. Sinemada izleyesim yoktu. Neyse korsan film sağ olsun,  Gravity‘i evde izleyince sinemada izlemediğime sevindim. Çünkü işin aksiyonu dışında filmin vaaddettiği pek bir şey yoktu. Oysa Yıldızlararası‘nın kesinlikle DVD veya TV’den izlenmemesi gerekiyor. Bu filmin hakkı sinema dışında bir yer değil. Bundan 20 veya 30 yıl sonra bu filmi sinemada izlediğinizi söyleyeceksiniz. Muhtemelen bununla da gurur duyacaksınız. Entelektüel ortamlarda bu filmin adı geçince izlemişseniz konuya dahil olacak, izlememişseniz çok affedersiniz göt göt sağa sola bakacaksınız. Bu yüzden yazının sonunda da belirttiğim gibi “Gidin ve sinemada izleyin”. Bir hatırlatmada daha bulunayım, filmi izlemeye gitmeden önce Radikal’in ön bilgilendirmesini bu LİNK‘ten okuyun. Biraz da Solucan Deliği, Kara Delik, İzafiyet Teorisi vs. bilginiz artsın. Salonda “Ne anlatıyor la bu?” diye mal mal beyazperdeye bakmayın. Şu an gösterimde olan dandik yerli filmleri bir kenara bırakıp sizi uzayın derinliklerinde maceraya davet eden bu filmi  sinemada İzleyin, izlettirin…

Sonra bana teşekkür edeceksiniz.

Not:

  • Gösterimde olan filmler için bloga genellikle  yazı falan eklemem. Nadiren, çok beğenirsem, gelip buraya anında bir şeyler eklerim. Nitekim Yıldızlararası, sinemadan çıktıktan sonra hakkında bir şeyler yazmak istediğim sanırım 4.film olacak. Bundan öncekiler yerli filmlerdi. Yani yabancı bir filmi ilk defa yazmış oluyorum.
  • Oscar Ödülleri benim çok da umrumda değil. Lakin bu yıl ki ödüllere ambargo koyacak filmin “Yıldızlararası”nın olacağını şimdiden söyleyebilirim. Özellikle senaryo ve görsel efekt dalında rakibinin olduğunu düşünmüyorum.
  • Filmin bazı yerlerinde Amerikan bayrağı görünce sakın sinir olmayın. Ben de ilk defa sinir olmadım. Hatta adamlara hâk verdim.  Burkina Faso’nun bayrağını dikecek değiller ya, bu filmi kim çekmişse bayrağı o diker.
  • Aynı heyecanı yaşamak için yine gideceğim sinemaya, verdiğim para helâl olsun.
Responses

  1. Akademi ödül töreninde beklediğini bulamasa da mükemmel bir filmdi. Bir benzeri yakın zamanda çekilecek diye duydum.

    • Bir benzeri nasıl olur bilmiyorum ama bana kalırsa devamı çekilecek bir film değil. Filmin ödül alıp almaması eminim onu en iyi bilim-kurgu listelerine dahil etmemize engel değil. Önümüzdeki yıllarda da bunu net olarak göreceğiz.


Bir Cevap Yazın

Kategoriler

