Gönderen: 7.Samuray | 28 Nisan 2015

“Anadolu’nun Kayıp Şarkıları – Keşif ve Hatıralar “

img_9dc1d8b9784245c5ad7d577b29af6ad3
Yönetmen&Proje Sahibi: Nezih Ünen

“Filme başladığımız gün ekibime “Bir senaryomuz yok, Anadolu yazacak, biz de çekeceğiz” demiştim. Ö̈yle de oldu! Antik uygarlıklardan kalma yorgun ve yıpranmış kültürler diyarında bu filmi çekme tarzım, her şeyin kendiliğinden gelişmesine izin vermek ve insanların hikayelerini şarkılar, ritüeller ve danslarla anlatmasına yardım etmekti.”

 

Bir film izliyorsun. Bi bakmışsın bir melodi bir söz çarpmış seni. Hem geçmişe götürmüş hem de hiç bilmediğin bir kıyıya atmış. Oradan ne keşfettiysen o sensin. Ne hatırlarsan o senindir.

İki gün önce “Anadolunun Kayıp Şarkıları”nı izledim. Belgesel sekiz yıllık bir emeğin sonunda ortaya çıkmış. Sekiz yıllık emeği 97 dakikaya sığdırmışlar. İzlerken çok beğendiğin bazı yerler bi bakıyorsun yarım kalıyor. Dile kolay, sekiz yıl. 97 dakika… Keşke daha uzun olsa!

Konu filmden başladı, başlaması da normal, çünkü “Maçahela Polifonik Şarkılar Topluluğu”nu filmle keşfettim. 97 dakikalık belgeselde en fazla 3 dakikalık yer tutuyorlar. Müzik bilgim yok. Çocuğuna flüt alamayan baba gibiyim bu konuda. Bir flüt kaç paraydı la!
Neyse, nerde kalmıştık?

Hah hatırladım, şimdi belgeselde bir çok şarkıcı dikkat çekiyor da; ama lakin ve fakat 13-14 ihtiyarın belli bir ritim tutturup söylediği “Gürcü” şarkısı baya enteresan geldiydi.  Film bitince jenerikte şarkı söyleyen herkese yer vermişler. Tek tek inceledim. Karşıma  “Maçahela Polifonik Şarkılar Topluluğu” denen ihtiyarlar çıktı. Meğer TRT’nin de bu konuda bir çalışması varmış. Sonra oturdum TRT’nin belgeselini izledim. Vardığım sonuç ne biliyor musun? Boş boş bakma, nerden bilecen la!

Ne diyordum?
Hah hatırladım, 97 dakikalık belgeselde 3 dakika yer tutan bu ihtiyarlar bu kadar büyük bir hikâyenin, yaşanmışlığın sonucunda bugünlere gelmişlerse acaba kalan 94 dakikada gördüğüm her şarkı her motif her dans her söz ve bunlara can veren insanların hikayeleri nereden geliyordur?

Buraya kadar işin keşif yönünü gördüm. Dileyen bu gizli hazineyi sindirmek için TRT’nin belgeselini buradan izleyebilir.
***
Gelelim hatıralara… Askerdeyken Murat adında bir Laz arkadaş vardı. Tuhaftı, komikti. Hemen aklınıza “haçan, uyyy” tadında konuşan bir Laz gelmesin. Gözler pörtlek, kısa boylu, burnu da kısa(!), tombul, ama kundurası İstanbul kaldırımı yalamış, sesi güzel, yetenekli de bir adamdı. Argonun âlâsı kendindeydi. Komik adamdı da. Askerde nasıl bir yokluk varsa Murat “Ulan dişi kedi bulsam çiftleşecem” diye sağda solda millete şakadan saldırırdı.

Konu filmden başlamıştı değil mi?
Bu Murat denen adam bir çok dilden az da olsa şarkı mırıldanırdı. Onlardan biri, hatta melodisi aklımda kalan ama ne hakkında olduğunu bilmediğim bir tane şarkı vardı ve  Anadolu’nun Kayıp Şarkıları adlı belgeselde geçiyordu. Yunancaymış şarkı. Şarkının adı da   “S’ agapo Giati İse Orea”. Murat, bu şarkıyı mırıldanırken ne hissettiysem artık şarkının adını öğrenip nette aramam ve şarkıyı seslendiren binlerce kişi arasından “Giorgos Dalaras” denen bu adamın seslendirmesini keşfetmem, dinlemem de bir oldu. Hâlâ ne hissettiğimi bilmiyorum. Sanırım sözlerini de çevirtince tuhafım tuhaf:

“Seni seviyorum çünkü güzelsin,
Seni seviyorum çünkü sen sensin

Ve seviyorum,
Bütün dünyayı da seviyorum
Çünkü sen de içinde yaşıyorsun

Penceren kapalı
Pencereni aç
Güzel yüzünü göreyim.

Seni seviyorum çünkü güzelsin
Seni seviyorum, çünkü sen sensin”

***
Yazı burada bitiyor, şarkının girişindeki  güzelim söze atıfta bulunarak bitireyim. Aşık olmak istiyorsunuz değil mi? Seveceğiniz insanı değiştirebileceklerinizden değil; “Seni sen olduğun için seviyorum” diyeceğiniz insanlardan seçin. Ya da sevdiğiniz insanı değiştirmeye çalışmayın. Olduğu gibi sevin. Bi de Anadolu’nun Kayıp Şarkıları’nı da izleyin.
Hörmetler.

Bir Cevap Yazın

Kategoriler

